reklama

Oblast internetové reklamy potřebuje regulaci, za obsah budeme muset jinak platit

Oblast digitální reklamy zažívá krizi. Média plní články o firmě Cambridge Analytica a jejich praktikách na Facebooku. Problémy pramení ale i z jiných závažností dotýkajících se internetové reklamy. Z internetu tak podle serveru BBC mizí řada reklam. Je zapotřebí si ale uvědomit, že zablokováním základního obchodního modelu internetu hrozí vážné problémy.

Mohlo by vás zajímat

Podle slov mnoha pozorovatelů digitální reklama ztratila důvěryhodnost. Dokud se tato nepříjemná situace nevyřeší, visí ve vzduchu riziko, že nakonec budeme všichni platit za obsah.

Dokonce samotný zakladatel a ředitel Facebooku Mark Zuckerberg podle BBC naznačil, že platba za platformu sociálních médií může představovat jediný způsob, jak zajistit naprosté soukromí.

Ředitel společnosti Integral Ad Science Scott Knoll řekl, že na počátku digitální reklamy před více než 20 lety došlo k několika zásadním chybám. Důsledky toho se nám nyní vrací. Společnost Integral Ad Scence se zaměřuje na měření digitálních reklam po celém světě. V této oblasti je jednou z největších firem.

Jednou z chyb je předpoklad, že reklama zobrazující se na webových stránkách, se měří pomocí kliknutí nebo zhlédnutí. Tato metrika je ale podle „Knolla“ bezvýznamná. I navzdory tomu se tyto předpoklady staly důležitým měřítkem, jak za ně třetí strany zprostředovatelům platili. „To vyvolalo mnoho falešných nadějí a mnoho nepřesných údajů,“ říká Knoll BBC.

Mnoho reklamních kampaní poté vycházelo z nepřesných dat, na základě nichž nebylo možné zjistit přesnou účinnost reklam.

„Po dobu 20 let jsme seděli v průmyslu, který prodává odpadky. Má opravdu problémy. Rozpadá se,“ řekl Sven Hughes z psychometrické marketingové společnosti Verbalisation.

Důvěra v internetovou reklamu otevřela dveře podvodníkům, kteří svým klientům tvrdili, že reklama cílila na mnohem více lidí, než tomu bylo ve skutečnosti.

Reklama začala zaplavovat uživatele internetu. Bombardovala je prostřednictvím cookies a řadou vyskakujících reklam. To přispělo ke špatným zkušenostem spotřebitelů. Na druhé straně byli zájemci o reklamu, před něž se dostávaly vymyšlené metriky z nastavené kampaně.

Další problém představují boti, kteří napodobují lidské chování. Dokáží vyplnit i on-line formuláře nebo prolistovávat stránky. Předstírali pak, že se díváte na řádu reklam na tisících webových stránkách. Ty jste však v životě nenavštívili. Inzerenti si pak zaplatili reklamu na renomovaných webových stránkách. Ve skutečnosti se reklama poté podle BBC přesměrovala na mnohem levnější, zločinecké nebo nevhodné stránky. Podvodný reklamní server si poté rozdělil zisk.

Negativum u reklam představuje i fakt, že nejsou na webových stránkách vidět. Důvodem může být špatný návrh webových stránek nebo skutečnost, že uživatelé stránku vůbec nenavštěvují. To je další důvod, proč plno lidí vyhazuje peníze vynaložené na reklamu v podstatě do kanálu.

Ředitel strategického týmu platformy pro reklamní technologie AdForm Jochen Schlosser tvrdí, že aktuálně pracují nápravných opatřeních. „Průmysl se rychle vyvíjí proti botům a podvodům,“ říká Schlosser. Podle jeho slov se v současnosti řeší i nedostatek transparentnosti.

Trh s internetovou reklamou má před sebou pravděpodobně krušné chvíle. Otázkou zůstává, zdali se to podaří pomocí regulací urovnat nebo za jakou cenu. Pokud se reklamní trh nepodaří napravit, tak skutečně hrozí, že za určité servery budeme muset platit.

 

 

Zdroj: BBC, Youradio News

Oblast internetové reklamy potřebuje regulaci, za obsah budeme muset jinak platit Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Nezaměstnanost se bude i nadále snižovat

    Byznys ·

    Počet nezaměstnaných se má v následujících měsících podle analytiků oslovených nadále snižovat. Někteří nevylučují její pokles až pod tříprocentní hranici. Zároveň s t…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz